Erkännande av utländsk äktenskapsskillnad

Hej.

Jag är svensk medborgare och bor i Frankrike sedan 1994.

Min fru är Fransk medborgare och vi vill skilja oss. Vi är gifta sedan 1994 med ett kontrakt.

I Frankrike kan man skilja sig utan domstol om man är överens. Vi behöver var sin advokat och sedan kan man skilja sig.

Om vi skiljer oss utan domstol gäller den skiljsmässan i Sverige juridiskt sett?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja en skilsmässa som meddelats i utlandet gäller i Sverige om en av makarna är medborgare i landet där skilsmässan genomförs. Dock krävs det att beslutet meddelats/bekräftats av en judiciell, administrativ eller religiös myndighet i det landet, se Lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap 3 kap. 7§. Vad jag kan läsa mig till så är det också så det går till i praktiken även i Frankrike, d.v.s. att er överenskommelse om äktenskapsskillnad ska bekräftas av en domare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare