FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/08/2017

Enskild egendom vid bodelning med sambo

Hejsan!

Jag har en fråga angående ett hus som jag ärvde för 5 år sedan av mina föräldrar, då de båda gick bort hastigt.

Mina föräldrar hade skrivit testamente på detta som jag & min bror inte visste om då vi satt på bouppteckningen med banken.

I testamentet hade de skrivit att allt vi ärvde skulle vara enskild egendom & skulle vi 2 avlida före våra barn skulle de ärva & inte våra sambos.

Nu är det så att efter 20 år, 3 barn senare så har vi bestämt att vi ska separera, vi är inte gifta.

Vi tog över huset, som vi totalrenoverade tillsammans & har bott i 4,5 år nu, vi har gemensamma lån på 1.4 MKR.

Huset var taxerat till 875 000 kr när jag ärvde det, jag står på lagfarten själv & huset själv.

Nu börjar han tjafsa med mig om att vi ska sälja huset, han ska ha hälften av ALLT, till och med huset.

Jag vet inte riktigt hur man ska räkna ut rätt så han INTE får mitt hus (då detta är mitt), fast jag ger honom hälften av de 1.4 MKR vi gemensamt lånat?!

Jag har inte varit hos banken än för att se om jag kan "lösa ut" honom, jag vill bara INTE att han ska få mitt arv...det är ju min trygghet som mina föräldrar gav mig & sina barnbarn.

Hur gör jag?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som blir aktuella i din situation är sambolagen.

Bodelning mellan sambos - samboegendom

När ett samboförhållande upplöses finns inget krav på att en bodelning ska ske, men om någon av samborna begär det så ska en bodelning göras (8 §). I ditt fall tolkar jag det som att din sambo har begärt att en bodelning ska ske. I en bodelning ska endast samboegendom ingå (8 § 1 stycket).

Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning. T.ex om en bostad förvärvas med syfte att gemensamt bo i bostaden kommer den utgöra samboegendom. Däremot om en bostad förvärvas utan syfte att gemensamt bo i bostaden, t.ex innan man är sambos eller som övernattningslägenhet åt den ena sambon, kommer bostaden inte utgöra samboegendom.

Även om en bostad förvärvas i syfte att gemensamt bo i den finns ett antal undantag då bostaden ändå inte kommer utgöra samboegendom (4 §). Om den ena sambon mottagit egendomen genom testamente med villkoret att den ska vara mottagarens enskilda egendom så utgör det inte samboegendom (4 § 2 punkten).

Den aktuella situationen

I ditt fall har du genom testamente ärvt hälften av fastigheten med villkor om att det ska vara din enskilda egendom, därmed ska 50 % av bostaden inte ingå i bodelningen eftersom den hälften inte utgör samboegendom. Den andra hälften av fastigheten som ni köpte av din bror är dock inte lika klar. Eftersom du och din sambo tagit ett gemenast lån talar det för att syftet med förvärvet har varit att ni gemensamt ska bo i bostaden och äga det tillsammans. Därmed kan 50 % av huset möjligen anses utgör samboegendom och alltså ingå i bodelningen. Din sambo skulle då har rätt till 25% av fastigheten och du 75 %.

Om syftet med ert gemensamma lån inte varit att förvärva fastigheten gemensamt, utan det t.ex var en gåva från din sambo, bör däremot fastigheten i sin helhet inte utgöra samboegendom.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis ska hälften av fastigheten inte ingå i bodelningen eftersom det är din enskilda egendom (genom testamente 4 §). Däremot kommer troligen den andra halvan av fastigheten ingå i bodelningen (alltså den hälft som ni köpt). Din sambo skulle i en sådan situation ha rätt till 25 % av fastighetens värde.

Om du vill ha mer hjälp kan du boka tid med en jurist på Lawline juristbyrå, det gör du HÄR.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare