Enskild egendom vid arv

Enskild egendom och arv särkullbarn?

Vi har var sitt särkullbarn och ett gemensamt. Vi äger en fastighet och har en del sparande. Nu har jag dessutom ökat mitt fondsparande för att försöka trygga min pension. Kan vi skriva ett testamente att de fonderna ska vara min enskilda egendom? Blir det då undantaget ifrån giftorättsgodset eller finns det något undantag där min mans särkullbarn ändå kan kräva att få ta del av det? Vi har skrivit att OM respektive särkullbarn kräver att få ut sitt arv direkt får så de endast laglotten.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Så som jag förstår det är ditt huvudsakliga syfte att din makes särkullbarn inte ska få ta del av fondsparandet. Det bästa tillvägagångssättet är att du och din make skriver ett äktenskapsförord. Skriver ni ett äktenskapsförord kommer fonderna att utgöra enskild egendom, 7 kap. 2 § 1 p. Äktenskapsbalken (ÄktB). Detta kommer leda till att fonderna inte tas med vid en bodelning. Då ni är gifta, kommer det först att genomföras en bodelning med anledning av makes död, 23 kap. 1 § Ärvdabalken. Eftersom att fonderna då inte kommer att ingå i bodelningen, kommer din make inte få ta del av fonderna, vilket i sin tur resulterar i att din makes särkullbarn inte kan få ta del av fonderna. Slutsatsen blir därmed att nej, din makes särkullbarn kan inte få ta del av fonderna om fonderna utgör enskild egendom.

Filip BraunRådgivare