Enskild egendom vid äktenskapsskillnad

Vi står inför en skilsmässa och därför har jag några frågor. Vi har båda ungefär samma tillgångar, bankmedel, delad fastighet m m, men min fru har ett högt studielån (och även delat bostadslån) som gör att hennes giftorätt hamnar på minusbelopp.

Jag har ett lika stort studielån, och delat bostadslån, men har fått ett arv från mina föräldrar som enskild egendom. Jag skulle då kunna betala hela mitt studielån med arvet, och på så sätt få ett plusbelopp på c:a 300 000:-. Blir konsekvensen av det att jag får dela med mig med 150 000:-? I så fall skulle det vara bättre att vänta med att lösa studielånet tills skilsmässan är klar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det kommer till en äktenskapsskillnad så gör man beräkningen av tillgångar och skulder från den dagen då ansökan inkom till tingsrätten enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap 2 §. Enligt 9 kap 7 § görs en bouppteckning av makarnas tillgångar och skulder.

Det som ska ingå i bodelningen är alltså giftorättsgodset enligt ÄktB 10 kap. Det som blir intressant för din fråga är det som inte måste ingå. Detta har du redan nämnt och vi hittar bestämmelsen i ÄktB 7 kap. 2 § 4 p, nämligen enskild egendom på grund av arv eller testamente. Du är alltså inte skyldig att lösa ditt studielån med ditt arv eftersom det inte ingår i giftorättsgodset men din studieskuld ska räknas in i er bodelning. Skulle du lösa lånet med arvet behåller du ändå resterande del av arvet. Hamnar den ena maken på minus så täcks det bara om den andra parten hamnar på plus inom ramen för giftorättsgodset enligt ÄktB 11 kap. 3 §.

Hur du vill göra är alltså helt upp till dig. Du har ingen skyldighet att lösa lånet med hjälp av ditt arv och ditt ex har ingen rätt att ta del av arvet, det kommer inte ingå i bodelningen om du inte aktivt väljer att du vill dela arvet med ditt ex.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare