FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/11/2015

Enskild egendom ingår ej i bodelning

Hej jag och min fru ska skiljas. Innan vi gifte oss fick jag och mina två bröder en tredjedel var i ett fritidshus som gåva av våra föräldrar. Det står i gåvobrevet att det ska vara enskildägodel. Den har hela tiden stått skriven på mig som delägare och jag har deklarerat för den och betalat fastighetsskatt. Är det nu så att det inte ska tas upp i bodelningen och att det är fortsatt min enskilda egendom? Tacksam för svar innan 20151119.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Äktenskapsbalken (ÄktB) reglerar hur en äktenskapsskillnad går till, inklusive regler om makarnas egendom och bodelning.

Huvudregeln är att all egendom som en make har är giftorättsgods såvida inte egendomen undantas som enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. En egendom kan vara enskild på flera olika grunder, bl.a. att den är en gåva med villkor från gåvogivaren att egendomen skall bli gåvomottagarens enskilda, 7 kap. 2 § p. 2 ÄktB. Denna grund är aktuell i ert fall. Fritidshuset är enskild egendom.

Eftersom bara giftorättsgods ingår i bodelningen skall fritidshuset lämnas utanför bodelningen, 10 kap. 1 § ÄktB.

Om du behöver mer rådgivning kring bodelning hänvisar jag dig till våra samarbetspartners som är erfarna familjerättsjurister. Du kan lätt komma i kontakt med dem via bokningsformuläret: http://lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare