Ensam vårdnad och folkbokföring på barn

Hur mycket krävs för att få ensamvårdnad om sina barn (6år och 8år) samt få barnens adress flyttad till sig på grund av att den ena föräldern vägrar samarbeta? Mamman har bekräftat för familjerättssekreterare att hon vägrar samarbeta men har inget svar på varför och hon har blockerat pappans nummer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om umgänge och vårdnad över barn kan du finna i 6 kap föräldrabalken(FB). När det kommer till vårdnad och umgänge med barn är det alltid barnets bästa som är i fokus. Detta framkommer av 6 kap 2 a § FB. Vad som faktiskt är "barnet bästa" definieras inte i lagen, utan det varierar från fall till fall. Detta medför såklart svårigheter att avgöra vad barnets bästa är då föräldrarna ofta har olika synpunkter för vad som är bäst för deras barn. Men man brukar säga att utgångspunkten är att barnets bästa är att träffa båda föräldrarna.

Vårdnad

Föräldrar till ett barn får gemensam vårdnad över barnet antingen genom att gifta sig enligt 6 kap 3 § FB eller genom att ansöka om gemensam vårdnad till domstol eller genom registrering hos Skatteverket enligt 6 kap 4 § FB. I övriga fall gäller att mamman står som vårdnadshavare för barnet.

Om föräldrar har gemensam vårdnad över ett barn och skiljer sig fortsätter dem att ha gemensam vårdnad över barnet enligt 6 kap 3 § 2 st FB. För att vårdnaden ska ändras gäller antingen att båda föräldrarna tillsammans avtalar om att ena föräldern får vårdnaden och att detta avtal skrivs under av socialnämnden enligt 6 kap 6 § FB eller genom att åtminstone en av föräldrarna ansöker om ensam vårdnad till domstolen. Domstolen får då avgöra om det är lämpligt att ena föräldern får ensam vårdnad, se 6 kap 5 § FB.

Rätten kan också på talan från socialnämnden besluta om ändring i vårdnaden om en förälder brister i omsorgen om barnet som på något sätt medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling enligt 6 kap 7 § FB.

Umgänge

Föräldrar ska oavsett om de har gemensam vårdnad eller inte själva försöka komma överens om hur umgänget ska delas upp dem emellan. Föräldrar har en skyldighet att se till så att barnets behov tillgodoses. Ett barn har fortfarande rätt att träffa den andre föräldern även fast det inte föreligger gemensam vårdnad, så länge detta inte anses gå emot barnets bästa, se 6 kap 15 § FB. För att underlätta umgänget kan man exempelvis upprätta ett skriftligt umgängesrättsavtal där det framkommer hur många dagar barnet ska spendera med vardera förälder. Ett sånt avtal kan se väldigt olika ut och det finns inga innehåll eller andra formkrav annat än att båda föräldrarna ska skriva under.

Om föräldrarna inte kan komma överens angående umgänget kan man antingen själv eller genom socialnämnden vända sig till domstol och få ett beslut om umgängesrätt enligt 6 kap 15 a § FB.

Kan nämnas att undanhålla ett barn från den andra vårdnadshavaren kan om det pågår under en längre tid räknas som egenmäktighet med barn (se Brottsbalken 7 kap. 4 §). Det är ett brott som är belagt med böter eller fängelse.

Folkbokföring

Anmälan om barnens folkbokföring ska göras av båda föräldrarna så länge gemensam vårdnad föreligger se 30 § Folkbokföringslagen (FBL). Det är Skatteverket som fattar beslut om folkbokföring enligt 34 § FBL.
Huvudregeln är att barnet ska folkbokföras där hen tillbringar sin dygnsvila, enligt 7 § FBL. Barn som vistas omväxlande hos båda sina föräldrar skall folkbokföras där det tillbringar flest nätter. Ett barns folkbokföring kan inte enbart ändras på grund av att föräldrarna är överens om var barnet ska vara folkbokfört, utan hänsyn skall tas till den faktiska bosättningen. Läs mer på Skatteverkets hemsida, här.

Sammanfattningsvis: Eftersom utgångspunkten för barnets bästa är att träffa båda sina föräldrar, krävs det ganska mycket innan en förälder får egen vårdnad och egen umgängesrätt för sitt barn. Föräldrarna ska själv försöka samsas om vårdnad och umgängesfrågor utifrån barnets bästa men om detta inte fungerar får de ta hjälp av socialnämnden och domstolen som får avgöra vad barnets bästa är.

Hoppas du fick hjälp av mitt svar! Önskar er all lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare