Ensam vårdnad eller anmälan till socialtjänsten

Jag och min fru har precis separerat. Vi har gemensam vårdnad och jag träffar dem ofta. Men pga olika saker misstänker jag att hon säljer sin kropp(prostituerad), av egen fri vilja dock. Saker jag läst och en enorm nytillkommen köpförmåga bortom hennes inkomster. Jag vill inte att mina barn vistas i en sådan miljö. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du är orolig för dina barns hemmiljö hos mamman så kan du antingen lämna in en stämningsansökan till tingsrätten där du begär ensam vårdnad. Det är då upp till tingsrätten att utreda om huruvida hemmet passar för dina barn. Resultatet kan då antingen bli fortsatt delad vårdnad eller att mamman får rätt till umgänge men du står som ensam vårdnadshavare.

Den andra vägen som du kan gå är att ta kontakt med socialtjänsten om du misstänker att barnen far illa på grund av deras situation hos mamman. Socialtjänsten är skyldiga att utreda alla orosanmälningar som kommer in. Klicka HÄR för att få reda på mer om hur du gör en orosanmälan.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare