Ensam vårdnad

hur man gör får att skaffa ensam vårdnad eftersom min sambo kommer hem bara 1-3 gånge per vecka och hälsa barnet men ger inge trygghet hon är ansvarlös vi har tre barnt

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som föräldrar kan ni själva avtala om saker som umgängesrätt, vart barnen skall bo eller vem som skall ha vårdnaden(se kap 6 i Föräldrabalken). Ni behöver alltså inte vända er till domstolen direkt. Detta kräver ju dock att ni som föräldrar är överens. Är ni inte överens får du vända dig till en domstol för att kunna få ensam vårdnad om dina barn. Har ni gemensam vårdnad i dagsläget kan du alltså vända dig till en domstol för att få detta upphävt( se 5 § kap 6 Föräldrabalken)

När en domstol bedömer om vårdnaden så utgår de alltid utifrån vad som är barnets bästa. Detta kan ibland vara väldigt svårt att avgöra, men som huvudregel anser man att barnets bästa är att ha god kontakt med båda föräldrarna och domstolen föredrar därför en gemensam vårdnad när föräldrarna bor isär. Det är bara om båda föräldrarna vill ha egen vårdnad eller om det inte ligger i barnets bästa att ha gemensam vårdnad som man dömer ut ensam vårdnad till en förälder. Om du inte kan få ensam vårdnad om barnen kan domstolen ändå besluta att de skall bo hos dig om det är bäst för barnet.

Som grund för bedömning av barnets bästa kollar man bland annat om en förälder kan ge sitt barn omvårdnad, trygghet och god uppfostran och i övrigt klarar av att förstå sitt barns känslor och behov. Självklart skall ju inte barnet inte få komma till skada hos en av föräldrarna. Men detta är alltså upp till en domstol tillsammans med socialnämnden att avgöra.

Frågor om vårdnad eller boende bedöms av den tingsrätt i orten dina barn bor. För att de skall pröva din fråga ansöker du om stämning genom att lämna in en blankett där du säger att du vill ha ensam vårdnad om dina barn och varför. Information om detta och hur du kan gå till väga hittar du HÄR.

Behöver du hjälp med att ansöka om stämning, ensam vårdnad eller upprätta ett avtal för ensamvårdnad tycker jag att du skall boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på vårdnadstvister. Du kan boka tid på http://lawline.se/boka eller klicka HÄR.

Hoppas detta kan hjälpa

MVH

Matilda BonaRådgivare