Ensam vårdnad

Hej min dotter är 13 fick ensam vårdnad om henne när hon var ca 3 år för pappan misshandlad mig vid det tillfället så rätten ansåg att jag skulle ha ensam vårdnad för det som han dömdes till men nu har hon börjat ha kontakt med sin pappa och båda vill ha gemensam vårdnad om henne hur går jag till väga för han vill resa med henne till Australien nu i december vore tacksam för svar och hjälp mvh Kerstin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det faktum att du har fått ensam vårdnad genom process i domstol förhindrar inte att ytterligare processer kan äga rum kring vårdnaden.

Vid vårdnadstvister och vårdnadsfrågor generellt så tillmäts barnets åsikter betydelse.

Så länge det är du som har ensam vårdad om er dotter så har du rätt och skyldighet enligt 6 kap. 11§ Föräldrabalken (FB) att bestämma i frågor som rör er dotters personliga angelägenheter. Du ska även beakta din dotters synpunkter och önskemål allt mer i samband med att hon bli äldre och utvecklas.

Då din dotter ännu inte är så gammal så torde du ha rätt att bestämma huruvida hon får åka med på resan med sin pappa eller inte, oberoende av hennes egen åsikt.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare