En person är skyldig mig 10000;. vi har inget avtal. Vad göra?

En person är skyldig mig 10000;. vi har inget avtal Vad göra?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline.

Betalningsföreläggande
När du skriver att ni inte har ett avtal så förutsätter jag att du menar att ni inte har ett skriftligt avtal. Muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga avtal. Dock är problemet med muntliga avtal att det är svårare att bevisa. Jag rekommenderar dock först att du begär pengarna från person först. Om denne inte vill betala så kan du höra av dig till kronofogden så att de kan tilldela honom ett betalningsföreläggande (läs mer här). Betalningsföreläggande kan dock överklagas vilket leder till att du kommer att behöva bevisa att det finns ett muntligt avtal i domstolen.

Bevisfrågor
Om du gav honom kontanter kan det bli väldigt svårt att bevisa att ett lån finns men man kan ändå försöka bevisa att finns ett sådant förhållande. T.ex kan vittnen finnas. Om du inte gav honom kontanter borde det finns elektroniska spår (swish, banköverföringar på 10 000 kr) som kan bevisa att du har givit honom pengarna. Finns det inga bevis så kommer det tyvärr vara osannolikt att du kommer att vinna i rätten.

Vänligen,

Binh TranRådgivare