FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/01/2019

En dansskola som jag råkade registrera mig hos vägrar avboka min anmälan. Kan jag utnyttja ångerrätten?

Hej,

Jag signade mig av misstag upp på en kurs för ett företag som är en dansskola i Stockholm online. Bokningen skedde genom deras bokningssystem på hemsidan och kursstart är först om 2 veckor. Dagen efter kontaktade jag företaget och meddelade misstaget, att jag trott att det var ett tillfälle att prova på och inte hela kursen, men de hänvisar till att de endast bokar om. Distansavtalslagen gäller inte enligt företaget då de hänvisar till undantag i distanslagen:

"Undantag från informationsskyldighet och ångerrätt gäller för vissa varor exempelvis livsmedel och tjänster som kultur- och idrottsevenemang eller annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod."

Jag kontaktade företaget 23 dagar innan kursstart, men de vill ändå inte boka om.

Vad gäller egentligen?

Vänligen

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Distansavtalslagen påtvingar näringsidkare vissa skyldigheter, framför allt informationsskyldighet och en obligatorisk ångerrätt på två veckor från den dagen konsumenten får den beställda varan eller då näringsidkaren och konsumenten träffar avtal om en tjänst (vilket i ditt fall är när du beställde tjänsten).

Precis som dansstudion skriver till dig så finns det vissa undantag till denna skyldighet, som kan hittas i distansavtalslagens 2 kap. 11 §. Framför allt handlar detta om varor som beställts och tagits emot som till sin natur har ett väldigt fluktuerande marknadsvärde I bestämmelsens 12:e punkt stadgas dock att tjänster som

"avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod."

I ett avgörande från Marknadsdomstolen från 2016, Mål nr B 3/16, har ett liknande fall prövats, där en dansskola bl. a använde distansavtalslagens 2 kap. 11 § 12 p. som försvar för att man inte behöver tillhandahålla ångerfrist till konsumenter. Avgörandet behandlade fler aspekter än denna, men med hänsyn till ångerfristen refererade domstolen till det EU-direktiv som ligger till grund för bestämmelsen i fråga klargjorde syftet med den. Man sade bl. a att bestämmelsen kommit att skapas på grund av att vissa evenemang kräver att näringsidkaren reserverar kapacitet som kan vara svårt att fylla om konsumenten erbjuds en lika långtgående ångerrätt som i vanliga fall. Kultur- och idrottsevenemang, som räknas upp i bestämmelsen, är typiska exempel för denna typ av evenemang. På grund av detta så har man från lagstiftarhåll ansett det befogat att begränsa konsumenternas ångerrätt, med hänsyn till att näringsidkare ändå är skyldiga att erbjuda tillräcklig information om produkten eller tjänsten som erbjuds enligt marknadsföringslagen.

Efter detta kom dock domstolen till frågan om dansskolan kunde använda bestämmelsen för att undgå skyldighet att erbjuda ångerrätt, och jämförde situationen med det ovan nämnda syftet med bestämmelsen. Man kom fram till följande:

"Det är […] inte tillräckligt att avtalet rör t.ex. en fritidsaktivitet som tillhandahålls under en viss bestämd tidsperiod. Härutöver fordras enligt Marknadsdomstolens mening att det är fråga om en aktivitet där utövande av en ångerrätt typiskt sett skulle drabba näringsidkaren ekonomiskt på ett sätt som inte står i proportion till betydelsen av ångerrätten för konsumenterna."

Det som var avgörande i målet var alltså om dansskolans verksamhet och planering innebar att man skulle drabbas, till en grad som inte står i proportion till betydelsen av ångerrätten för konsumenterna, ekonomiskt av att erbjuda densamma. Om vi sätter detta i jämförelse med din situation så kan man fråga sig hur pass stora ekonomiska resurser dansskolan varit tvungna att reservera under den natt som du haft bokningen hos dem. Troligtvis håller dansskolan kurserna i egna lokaler och med egna instruktörer, vilket innebär att man troligtvis inte behövt boka upp något/någon externt. Antalet kursdeltagare kan troligtvis förändras utan någon större skillnad i undervisningsresurser eller lokaler (det finns väl också troligtvis ett maximalt antal kursdeltagare för företagets lokaler). Jag tycker med andra ord inte, baserat på de uppgifter du lagt fram i din fråga, som att dansskolan har fog för att vägra erbjuda ångerrätt till konsumenterna, eftersom detta inte står i proportion till de ekonomiska konsekvenser man kan tänkas ådra sig om man skulle erbjuda ångerrätt. Detta är dock, som sagt, baserat på uppgifterna du lagt fram och jag vet ju inte hur de "riktiga" förhållandena ser ut.

Jag tycker med andra ord att du ska stå på dig och hävda din rätt gentemot dansskolan, framför allt med hänvisning till avgörandet från Marknadsdomstolen nämnt ovan. Om dansskolan ändå inte vill låta dig avboka kursen så råder jag dig att anmäla ärendet till konsumentverket. Du kan också anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden, som är en myndighet som prövar ärenden mellan näringsidkare och konsumenter och utfärdar rekommendationer utifrån detta.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare