FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/09/2019

En dålig hundaffär (köplagen)

Hej

Jag köpte en 9 månader gammal unghund på Blocket för två veckor sedan och första två dygnen hemma var hemska. Första kvällen/natten så sprang han omkring överallt som om han var galen. Han bet i soffan och juckade mot soffkuddarna. Eftersom jag var tvungen att stänga dörrarna till vardagsrummet och sovrummet och han var ny i hemmet så sov jag på köksgolvet utan kudde och täcke, för dom försökte han bara att bita sönder. Andra kvällen var ännu värre eftersom han då aggressivt började att slita sönder kläderna jag hade på mig och gnaga på köksmöblerna. Jag kontaktade dom jag köpt honom av och dom sa att han aldrig betett sig så förut. Det blev bättre följande dagarna men 1,5 vecka senare så började han attackera mig så jag blev (och är fortfarande) full med blåmärken. Jag sa till dom jag köpte honom av att det inte funkade längre och att dom fick köpa tillbaka honom. Då säger dom att jag kommer inte att få pengarna tillbaka.

Dom har flera gånger sagt att dom har sålt honom men hela tiden fått honom tillbaka. Om dom gjort samma sak då, inte betalat tillbaka, så har dom tjänat mycket pengar på stackaren. Kan jag kräva tillbaka pengarna och bör jag anmäla mina misstankar om att dom säljer hämtar, säljer hämtar den stackars hunden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är verkligen tråkigt att det blivit tokigt med din nya vän!

Först och främst ska framhållas att det kan finnas helt rimliga förklaringar till varför hunden beter sig som den gör. En anledning är att det är en unghund som låter en aning ouppfostrad och som behöver lära sig vart gränserna går och vad som uppmuntras och belönas när han gör rätt saker. Ett miljöbyte är en stressande faktor för en hund och har han redan hoppat runt ett par gånger mellan olika hem så är det klart att stressen ökar än värre. Juckande på kuddar och allmän oro och oförmåga till att slappna av är vanliga tecken på detta. Även bett och hopp kan vara överslagshandlingar för en hund som inte mår bra. Det finns dock hopp! Väldigt få hundar är hopplösa fall, kontakta din närmaste brukshundsklubb så du snabbt får hjälp att hantera dessa felbeteenden.

När det gäller juridiken så blir köplagen tillämplig. Dessvärre täcks inte fel på levande djur särskilt enkelt. Särskilt inte beteendeproblem. Bevisläget blir väldigt svårt. Om hunden hade beteendet redan innan du köpte den skulle man kunna tänka sig att köparna undanhållit viktig information som kan antas ha inverkat på ditt köp enligt KöpL 19 § 2 st. men hur ska du bevisa att det förhåller sig så? Det finns med andra ord inga lätt sätt för dig att tvinga säljarna att köpa tillbaka hunden.

Att köpa hundar via Blocket är en riskfylld affär eftersom man köper varorna i befintligt skick utan avtal som täcker upp för eventualiteten att något går fel. Därför är det alltid bättre att köpa hund från uppfödare som är registrerade i Svenska Kennelklubben (SKK), där har man riktlinjer, råd, planerande och uppföljande avel och standardavtal samt hjälp och stöd när något går fel.

Även du har ju ett ansvar för hunden nu. Man får anta att du förberett dig på ett åtagande som var menat att sträcka sig över flera år och en hunds mående och beteende kan ingen garantera. Det är ett levande djur som inte har kunnat påverka hur livet tett sig och, precis som du säger, förmodligen inte ska tillbaka till de säljare som sålde honom till dig. Om du verkligen inte klarar av situationen och bara vill göra dig av med hunden så rekommenderar jag att du kontaktar en omplaceringsverksamhet t ex Hundstallet, Hundar utan hem eller liknande men du kan dessvärre inte räkna med att få några pengar tillbaka för detta misslyckade köp.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för både dig och hunden!

AnnaSara JariusRådgivare