Elbolaget har fakturerat för lite – kan de fakturera för detta i efterhand?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din frågeställning så att du undrar om det finns rättslig grund för att bestrida elbolagets faktura.
Huvudregeln är att avtal ska hållas (”pacta sunt servanda”) vilket innebär att du som utgångspunkt ska betala för det som framgår i avtalet mellan dig och elbolaget. Förutsatt att det framgick i det ursprungliga avtalet att fakturering skulle ske för effektkomponenten är alltså huvudregeln att du också ska betala för detta. Frågan blir då om elbolagets misstag leder till att man kan göra undantag från denna huvudregel.
Det har ansetts att avtalsparterna har en skyldighet att tillämpa ett avtal på ett korrekt sätt (se NJA 2018 s 171 punkt 14). Det finns då rättspraxis från Högsta domstolen där ena avtalspartens debiterat för lite och där detta lett till att denne senare gått miste om sina möjligheter att retroaktivt begära det återstående beloppet (se t ex rättsfallen NJA 1973 s 315, NJA 1991 s 3 och NJA 2018 s 171). I praxis från Allmänna reklamationsnämnden framgår också att du kan undgå ett retroaktivt betalningskrav om faktureringen avsett en redan avstämd period samt att fakturan betalats i god tro, dvs att du inte haft några skäl att misstänka feldebiteringen (se ARN 2003-6113). Förutsatt att dessa två krav är uppfyllda kan du således argumentera för att det finns rättslig grund för att bestrida elbolagets faktura.
Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du välkommen att antingen åter höra av dig till oss på Lawline eller rikta din fråga till mig personligen, om du väljer det senare kan du nå mig på Hugo.Clemedtson@Lawline.se.