FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/04/2022

Egendom som trätt i enskilds egendoms ställe

Hej. Fick en bil i gåva av min far. Han skrev att den ska nyttjas av oss båda och ska inte ingå i giftorätten utan vara min enskilda egendom. Min man dog och jag ska ha bodelning med mina särkullbarn. Min far och jag beslutade att sälja bilen och köpa en ny. Är det otillåtet att göra så innan bodelning är klar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga så att du undrar huruvida den nya bil som du köpt efter att du sålt din gamla bil, som var enskild egendom, ska ingå i bodelningen. Reglerna om makars egendom och vad som ska ingå i bodelningen finns i äktenskapsbalken (ÄktB)

Enskild egendom är till exempel, så som i ditt fall, egendom som en av makarna fått med villkoret att det ska vara mottagarens enskilda egendom (7 kap. 2 § andra punkten ÄktB). Även egendom som trätt i stället för egendom som är enskild egendom är enskild egendom om inte något annat har avtalats (7 kap. 2 § sjätte punkten ÄktB).

Egendom som trätt istället för enskild egendom övertar alltså dennes karaktär som enskild. Det krävs dock ett visst samband mellan den enskilda egendomen och surrogatet.

I ditt fall:

Om du sålde bilen och sedan använda dessa pengar för att köpa den nya bilen så finns det ett samband och den nya bilen utgör därmed ett surrogat till den gamla bilen. Därmed utgör den nya bilen också enskild egendom och ska inte tas med i bodelningen eftersom det bara är giftorättsgods som ska ingå (10 kap 1 § ÄktB).

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare