Egendom som köpts av makes förälders pengar. Hur blir bodelning?

Min man hotade med det här på Facebook och jag undrar om han kan göra så här. han är själv advokat, fast han studerade i usa. Vi gifte oss i Nya Zeeland men vårat giftermål är skrivet i Sverige. jag är svensk medborgare han är Nya Zeelands medborgare. Han hotar bed det här för att hans mamma betalade vårat hus och rum med visa saker som datorer telefoner med mera. men hon förde in pengarna på hans konto och han köpte dem. allt det här hände när vi var gifta. så här skrev han på Facebook. och som jag sa så unbrar jag om det är sant.

du kommer att ha två alternativ: 1: a är att bekämpa mig i domstol, som du kommer att förlora. Jag har redan fullständiga filer förberedda och ärenden redo. eftersom det kommer att kosta mig mer.

Jag kommer att kämpa för varje sista föremål och tvinga dig sälja dem, och jag ta husdjuret. det finns gott om folk i sverige som tar hand om dem för mig

2: a, jag låter dig hålla husdjur för gamla tiders skull, och bara ta din telefon, pc och headset. du ger upp dem när jag kommer tillbaka vi kommer att lämna in den gemensamma skilsmässan på platsen.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för du vänder dig till oss på Lawline, jag ska besvara din fråga så bra jag kan.

Aktuell lagrum blir äktensksbalk (äktb).

När två personer är gifta så äger de allting tillsammans, om de väljer att skilja sig så ska oftast egendomen delas lika. Egendom som ska delas lika kallas för giftorättsgods. Det finns dock fall där viss egendom inte ska delas. Det vanligaste är när äktenskapsförord har skrivits innan äktenskapet som säger att viss egendom inte ska delas och blir därmed enskild egendom. De andra fallen där giftorättsgods blir enskild egendom kan du läsa i äktb 7kap 2§.

Jag utgår från att ni inte har någon enskild egendom och därmed ska ni dela all eran egendom 50/50. Det betyder att pengarna hans mor gav honom och egendomen han köpte för er är dina med, äktb 7kap 1§ och 10kap 1§.

Notera dock att; om hans mor gav han pengar och skrev ett avtal att det skulle vara din makes enskilda egendom så är egendomen hans egna. Det måste dock stå uttryckligen i avtalet "enskild egendom" eller på engelska "private property during marriage" om det ska räknas. Så endast om han har detta avtalet så kan han ta den egendomen som ni köpte med hans mammas pengar.

Låt honom inte skrämma dig på detta vis, jag rekommenderar att du anlitar ett juridiskt ombud som kan se över situationen och hjälpa dig. Du kan anlita en av våra egna jurister genom denna länk.

Med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare