FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/11/2015

Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord

Hej! Har en fråga. Det är så att jag är i startgroparna att starta mitt företag i början på nästa år och jag är gift. (Inga planer på att skiljas vi har det mycket bra) men min fråga är om det finns något papper eller dokument som man kan skriva på båda som gör att min enskilda firms inte ska finnas med vid en eventuell skilsmässa/ bodelning? Det som gör att jag ställer frågan är för att detta kommer vara min inkomst och om den skulle finnas med i en bodelning så kan det ju hända att företaget får gå i konkurs och då förlorar jag min inkomst. Min man är medveten om att jag kommer att ta reda på detta för att säkra mitt företag samt min inkomst. (Han är inte insatt i mitt företag på något vis) Eftersom jag inte har något arbete vid sidan av och han har en heltidstjänst. Så egentligen finns det något som man kan göra för att inte mitt företag ska stryka med vid en eventuell bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler angående bodelning står att finna i äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 10:1 ÄktB ska makarnas giftorättsgods ingå i bodelning. Makars egendom är enligt 7:1 ÄktB giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. För att ditt företag inte ska ingå i en eventuell framtida bodelning måste det alltså utgöra enskild egendom. Hur egendom kan göras enskild framgår av 7:2 ÄktB. Av första punkten framgår att egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord. Enligt 7:3 ÄktB ska äktenskapsförord upprättas skriftligen och undertecknas av makarna samt registreras hos Skatteverket. Äktenskapsförord kan upprättas när som helst under ett pågående äktenskap.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Tom SundinRådgivare