FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/02/2019

Efternamn vid giftermål

Hejsan!

Min flickvän har testat att ändra sitt efternamn tidigare från Stenberg till Ztenberg men fick avslag för att det var för likt hennes nuvarande. Hon har alltid blivit kallad för "säta"(Z) så för henne är de mer normalt.

Det jag undrar är ifall jag som heter något helt (finskt) rent tekniskt sett skulle ansöka om att byta mitt efternamn till Ztenberg och sen gifter vi oss. Kommer hon få ta mitt efternamn då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Alla dessa frågor hittar du på Skatteverkets hemsida. Du/din flickvän behåller ditt efternamn när du gifter dig om du inte inför vigseln alternativt senare ansöker hos Skatteverket om att byta efternamnet. Namnbyten regleras i namnlagen, och av 12 § namnlagen följer att en make får byta sitt efternamn till den andra makens efternamn. En make får byta sitt efternamn till ett dubbelt efternamn enligt 20 § andra stycket som är bildat av det efternamn som maken bär och det efternamn som den andra maken bär. Första och andra styckena gäller även en efterlevande makes byte till den avlidna makens efternamn. En ansökningsblankett hittar ni på skatteverkets hemsida HÄR.

Av 13 § namnlagen följer att en person får byta sitt efternamn till ett nybildat efternamn eller till ett befintligt efternamn som inte kan förvärvas enligt 4–12 eller 30 §, om förutsättningarna i 1419 §§ är uppfyllda eller om det annars finns särskilda skäl.

En person får ändra sitt efternamn utan att det anses som byte till ett annat efternamn genom

- en enkel stavningsändring som inte förändrar namnets uttal

- en ändring av namnets genusform
- en ändring av ordningsföljden mellan namnen i ett dubbelt efternamn.

Om din ansökan går igenom och uppfyller villkoren i 13 §, och du och din fru sedan gifter er så bör det med andra ord inte vara några problem för er att ha Ztenberg som efternamn.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare