FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/11/2020

Efternamn på nyfött barn?

Kan pappa till ett nyfödda barn säga nej till sitt efternamn på barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bakgrund

Din fråga aktualiserar reglerna i lagen om personnamn. När ett barn har fötts ska barnet ges ett efternamn. Barnets efternamn får vara ett efternamn som föräldrarna eller någon av föräldrarna bär eller ett efternamn som någon av föräldrarna har burit (4 § lagen om personnamn). En ansökan om förvärv av det efternamn barnet ska ges ska göras inom tre månader från barnets födelse. Om ansökan inte görs inom tre månader förvärvar barnet som utgångspunkt det efternamn som den förälder som fött barnet bär (5 § lagen om personnamn).

Kan en pappa neka sitt nyfödda barn sitt efternamn?

Ett barns efternamn får enligt 4 § lagen om personnamn vara det efternamn som pappan bär eller har burit. En pappa kan följaktligen inte säga nej till sitt efternamn på barnet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare