Efterlevande sambos rätt att bo kvar i huset

Hej, min son är avliden och jag undrar om hans sambo och deras gemensamma barn får bo kvar i huset (det vill dom ju göra också) huset är inte betalt och det är han som står på köpekontraktet men dom köpte och flyttade in i huset samtidigt.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en sambo avlider, kan den efterlevande sambon åberopa bodelning mellan samborna. I en bodelning ingår endast samboegendom, vilket är bostad och bohag som har införskaffats för gemensamt bruk. Men enligt 18 § sambolagen läst tillsammans med den 16 § sambolagen, kan den efterlevande sambon ha rätt att överta den gemensamma bostaden – vid åberopande av bodelning.

Men för att den efterlevande sambon ska kunna få överta bostaden krävs det att rekvisiten i 16 § sambolagen är uppfyllda, vilket är att omständigheterna i fallet ska anses vara skäliga. Eftersom att jag antar att deras gemensamma barn kommer bo med den efterlevande sambon, talar det starkt för att den efterlevande sambon kommer få bo kvar i huset.

Sammanfattningsvis i det här konkreta fallet ser det ut som om huset är köpt för gemensamt bruk, vilket innebär att huset kommer ingå i bodelningen. Det betyder att det kommer delas lika mellan dödsboet och din sons sambo. Men eftersom 16 & 18 § § sambolagen aktualiseras kan din sons sambo ha rätt att överta huset och bo kvar i det, om rekvisiten i 16 § sambolagen är uppfyllda.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare