Efterlevande sambo och särkullbarn

Hej Vi är sambo och bor tillsammans i en villa som vi äger 50% var. Vi har inga gemensamma barn , men vi har båda s.k "särkulle barn". Nu vi har börjat fundera vad som händer om någon av oss avlider. Vi vill inte behöva lämna huset vi bor i för att barnen ska få ut sitt arv. Vår önskan är att barnen väntar med att få ut sitt arv tills vi båda avlidit. Så frågan är, hur löser man detta på bästa sätt och spelar det någon roll vi gifter oss.

Lawline svarar

Hej, tack för er fråga!

Sambor har ingen inbördes arvsrätt. I ert fall innebär detta att om någon av er avlider är det era respektive barn som kommer att ärva. Den efterlevande sambon kan dock begära bodelning som då kommer att ske före det att arvet fördelas. Bodelningen kommer i en sådan situation att ske mellan den efterlevande sambon och den avlidna sambons arvingar, i ert fall barnen. Egendom som ingår i en bodelning mellan sambor är endast den gemensamma bostaden och det bohag som har införskaffats för gemensam användning. Värdet av egendomen kommer, sedan skulderna har dragits av, att delas lika mellan den efterlevande sambon och den avlidna sambons arvingar. Den efterlevande sambon kan begära att överta bostaden. Arvingarna har i en sådan situation rätt att tilldelas egendom ur bodelningen eller ersättas med pengar motsvarande samma belopp.

Det ni kan göra är att upprätta ett testamente till förmån för varandra. Det är dock viktigt att komma ihåg att även om ni upprättar ett testamente så har era respektive barn alltid rätt att få ut sina laglotter. Laglotten motsvarar hälften av kvarlåtenskapen.

Om ni istället skulle ingå äktenskap med varandra kommer situation att bli annorlunda då makar ärver efter varandra. Särkullbarn har dock, precis som ovan nämnts, rätt att få ta del av sin laglott. Särkullbarn kan välja att avstå sin del av arvet till förmån för den efterlevande maken. Barnen kommer i en sådan situation att få ta del av arvet först när båda makarna har avlidit.

Hoppas att ni har fått svar på era frågor.

Lawline RådgivareRådgivare