Efterarvskvot för sambos arvingar

Min farbror har haft fri förfogande rätt över den bostad han och hans sambo ägde halva var. Hon gick bort för ett par år sedan. Nu har min farbror gått bort och då hävdar den jurist som ska upprätta arvsskiftet att man kommer räkna ut fastighetsandelen i förhållande till den totala kvarlåtenskapen och på så sätt få fram en efterarvskvot. Eftersom de som ärvde hans sambo inte ärver honom undrar jag om det är rätt. De ska ärva hennes del av bostaden och inget annat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Följden av att ärva med fri förfoganderätt är att den del av bostaden som tillhörde din farbrors sambo ska tillfalla dennes arvingar. De kommer således att ärva hennes del av bostaden. Efterarvskvoten beräknas på det sätt som du beskriver.

Exempelvis: vid den först avlidne sambons död så hade den efterlevande sambon ett innehav på 400 000 kr, genom testamentet fick sambon 200 000 kr med fri förfoganderätt. Innehavet är alltså sammanlagt 600 000 kr. Efterarvets kvotdel blir då: 200 000/ 600 000 = 1/3. Det innebär att den först avlidne sambons arvingar har rätt till ett efterarv på 1/3 av den sist avlidne sambons innehav.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare