FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/12/2018

efterarv - testamente - sambo

Min farbror avled för 15 år sedan. Han var sambo och sambon hade 4 barn tidigare. Jag är syskonbarn och efterarvinge till farbror. Sambon har nu avlidit. Farbror och sambon hade inbördes testamente där den först avlidne ärver den andres all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Vid den sist avlidnes död ska kvarlåtenskapen enligt lag fördelas mellan å ena sidan den först avlidnes arvingar och, å andra sidan den sist avlidnes arvingar. Vid den först avlidnes död skall också den efterlevandes tillgångar o skulder antecknas o värderas enl samma principer som gäller för den avlidnes kvarlåtenskap. Dessa anteckningar ska tillsammans med med bouppteckningen ligga till grund för lottfördelningen mellan våra resp arvingar vid den sist avlidnes död. Reglerna i 3 kap och 3 och 4 §§ ärvdabalken om vederlag och förkovran skall därvid äga motsvarande tillämpning. Vid farbrors död var boets behållning 600 000 kr bestående av fastighet o bankmedel. Sambon sålde fastigheten efter 3 år och köpte en ny fastighet. Hur stor del av boets behållning avser farbrors efterarvinge? Nu är sambons bouppteckning klar och visar en blygsam summa bankmedel. Fastigheten har givits bort som gåva för 2 år sedan (gåvan ska ej anses som förskott på arv) till ett barn. Kan sambon ge bort sina tillgångar så att det inte finns arv till 3 av barnen o efterarvingen? Hur kan jag gå vidare med detta? Hur ser möjligheten ut till framgång i en ev tvist?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag ska börja med att säga att huvudregeln i svensk rätt är att sambos ärver inte varandra, men eftersom de har upprättat ett inbördes testamente ändrar det arvsordningen. Jag ska börja med att säga att jag hoppas jag uppfattar din fråga korrekt, att det är en del i denna fråga som är testamentsdelen. Om jag uppfattar din fråga rätt är detta testamentet (det viktiga i testamentet):

"Farbror och sambon hade inbördes testamente där den först avlidne ärver den andres all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Vid den sist avlidnes död ska kvarlåtenskapen enligt lag fördelas mellan å ena sidan den först avlidnes arvingar och, å andra sidan den sist avlidnes arvingar. Vid den först avlidnes död skall också den efterlevandes tillgångar o skulder antecknas o värderas enl samma principer som gäller för den avlidnes kvarlåtenskap. Dessa anteckningar ska tillsammans med med bouppteckningen ligga till grund för lottfördelningen mellan våra resp arvingar vid den sist avlidnes död. Reglerna i 3 kap och 3 och 4 §§ ärvdabalken om vederlag och förkovran skall därvid äga motsvarande tillämpning."

Fri förfoganderätt

Det som menas med att skriva ett testamente med fri förfogande rätt innebär att den som "får" arvet har rätten att spendera och sälja egendomen som denna person vill. Men det är inte tillåtet att testamentera bort arvet eller att skänka bort stora delar av arvet i gåva, 3 kap 2 § och 3 kap 3 § ärvdabalken, 3 kap ärvdabalken.

Sambo

Som jag nämnde ovan ärver inte sambos varandra i svensk rätt, det krävs därmed ett testamente. När en sambo avlider så upphör samboförhållandet enligt 2 § sambolagen,2 § sambolagen. Bodelning ska ske när samboförhållandet upphör om någon av samborna begär bodelning, enligt 8 § sambolagen, 8 § sambolagen. Av vad som framgår ska det ske en form av bodelning av deras gemensamma egendom. Det jag uppfattar är att det har gjorts en gemensam uträkning vad boet innehöll då, 600 000 kr. Jag har ej uppfattat att det var detta din farbror hade.

Samboegendom

Bodelning ska ske av det som räknas som samboegendom, vilket utgör gemensamma bostad och bohag, 3 § sambolagen, 3 § sambolagen.

Arvsklasserna

Som du säger är du efterarvinge till din farbrors del i boet och sambons barn ärver henne, vilket framgår av 2 kap 1 § och 2 kap 2 § ärvdabalken, ärvdabalken.

Det är inget om framgår i din fråga hur stor del din farbrors del var i dessa 600 000 kr, jag uppfattar att det du menar med boets behållning var både din farbror och hans sambos gemensamma del. När det gäller gifta par delas alltid bodelning i hälften till vardera part och det görs även för sambos vid bodelning av det som anses vara samboegendom. Men eftersom de inte var gifta vet jag inte om din farbrors del var större än hans sambos del, det kan hända att han haft mer pengar än hon. Du ärver av den del som din farbror hade. Om det är så att de ägde hälften var, så har efterarvingen alltså du rätt till 300 000 kr. Men! Eftersom hon ärvde din farbror med fri förfoganderätt betyder det att pengarna kan ta slut, det hon inte kan göra är att testamentera bort stora arvet eller att ge en större del av arvet i gåva så det blir att jämställa den gåvan som ett testamente. Därmed kan hon inte ge bort en gåva som påverkar arvet i en betydande del, vilket framgår av 3 kap 3 § ärvdabalken, 3 kap 3 § ärvdabalken. Det ska observeras här dock att det som tog emot gåvan ska vara i god tro och att en invändning om gåvan måste göras inom fem år från att gåvan mottogs. Det som du kan göra är att du klandrar gåvan enligt 7 kap 4 § ärvdabalken, 7 kap 4 § ärvdabalken. Det krävs att du väcker denna klandertalan inom ett år från det att bouppteckningen avslutades.

Sammanfattning

Jag kan konstatera i din fråga att det är konstigt att din farbrors sambo har gett bort fastigheten i gåva, eftersom det påverkar ditt arv och de andra syskonens arv. Det jag kan säga är att det är inte lagligt att ge bort en gåva som påverkar arvet för mycket. Men om det är tillräckligt i detta fallet kan jag inte direkt svara på, men jag tycker att det klart tyder på att hon har gjort ett fel här!

Mitt tips till dig är att sätta dig ner och diskutera allt detta med en jurist. Jag kan tyvärr inte ge dig mer rådgivning än det jag gjort inom den gratis rådgivning som vi erbjuder här på Lawline. Givetvis kan jag ge dig svar om du har ytterligare frågor, men hur din framgång skulle se ut i en eventuell tvist eller hur du ska gå vidare kan jag inte svara på, detta får du diskutera med en jurist. Vi har duktiga jurister här på Lawline som kan hjälpa dig!

⦁ Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

⦁ Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Jag hoppas mitt svar hjälper dig på traven!

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare