Efterarv och arv bland bröstarvingar

Hej

Jag har en mamma som lever och hennes man dog 2015 och dem har gemensam dotter ,medan jag är särkullebarn ,så min fråga är när mamma dör hur mycket procent får jag av arvet? Och deras gemensamma dotter får i procent?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag ifrån att inget testamente finns.

När din mamma går bort så har du rätt till arv från din mamma och den gemensamma dottern har rätt till dels efterarv från sin pappa, dels arv från er mamma.

Varför den gemensamma dottern har rätt till efterarv från sin pappa när er mamma går bort beror på att hennes pappa och er mamma var makar. Vid ena makens bortgång så tillfaller nämligen all kvarlåtenskap den efterlevande maken. Med andra ord så har er mamma fått ta över den kvarlåtenskap som den gemensamma dotterns pappa lämnade (3 kap. 1 § ärvdabalken) och den gemensamma dottern fick inte ärva hennes pappa vid den tidpunkten. Vid er mammas bortgång ska således den gemensamma dottern få sitt efterarv från sin pappa (3 kap. 2 § ärvdabalken).

Detta sker i följande turordning:
1. Först kommer den gemensamma dotterns efterarv från hennes pappa tas ut från er mammas kvarlåtenskap och tilldelas den gemensamma dottern (3 kap. 2 § ärvdabalken).
2. Därefter kommer du och den gemensamma dottern att, om ni är de enda bröstarvingarna till er mamma, få lika stor arvslott (2 kap. 1 § ärvdabalken). Det innebär att ni kommer få 50 procent vardera.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare