FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/01/2022

Dubbla medborgarskap

familj boende i Norge. Svensk pappa och norsk mamma. tre barn, som vill ha dubbla medborgarskap. Föräldrarna gifta. Vart vänder man sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om ett barn är fött efter 1 april 2015 och någon av föräldrarna är svensk medborgare blir han eller hon automatiskt svensk medborgare. Är barnet fött utanför Sverige måste man dock kontakta skatteverket för att registrera barnet och göra en anmälan om namn och även ansöka om pass. Här hittar du information om hur du gör en sådan anmälan.

Är barnet däremot fött utanför Sverige, före 1 april 2015 och pappan till barnet är svensk medborgare får barnen endast automatiskt svensk medborgarskap om föräldrarna är gifta eller senare gifter sig. Även i detta fall måste en anmälan till skatteverket göras.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte eller om du har ytterligare funderingar får du gärna kontakta oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare