FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/11/2018

Dubbeldisposition

Hej,

Jag hade kommit överens med en säljare på Facebook om att jag skulle köpa hans dator för 4000kr och att han skulle leverera den till mig dagen efter. (En fredag) När han inte dök upp på avtalad tid skrev jag men han svarade inte. På lördagen skrev han att "en kille svängt förbi och köpt datorn för 5000kr". Så vitt jag förstår hade säljaren ingen rätt att sälja datorn då han och jag redan slutit avtal. Min fråga är vad jag kan göra i detta läge, då säljaren naturligtvis inte har kvar datorn som jag anser mig ha rätt till?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du och säljaren kommit överens om att du skulle köpa datorn har ni ingått ett bindande avtal. Om säljaren erbjudit dig datorn och du sagt ja eller tvärtom: att du erbjudit säljaren en summa för datorn och denne sagt ja så är det enligt 1 § avtalslagen (AvtL) ett bindande avtal. Alltså att någon av er lämnat ett anbud och den andre accepterat detta anbud. Om ni hade en skriftlig konversation underlättar det bedömningen av situationen och bevisar ert avtal. Av informationen verkar säljaren inte gjort ett misstag eller liknande då han inte svarat dig förrän dagen efter eller försökt ångra avtalet direkt efter ni ingått det. Avtal ska hållas (Pacta sunt servanda) och säljaren har gjort sig skyldig till avtalsbrott genom att sälja datorn till någon annan.

Det framgår inte av din fråga om säljaren är en privatperson eller näringsidkare men jag utgår från att det är en privatperson. Då gäller egentligen köplagen mellan er men det blir problematiskt att kräva fullgörande av säljarens prestation (enligt 23 § köplagen) i och med att han sålt varan till den andra personen. Det kallas tvesalu och är reglerat i handelsbalken 1:5. I regel har den som avtalat med säljaren först rätt till det avtalade köpet. Det gäller dock inte om den andra köparen köpt datorn i god tro och sedan tagit den i sin besittning, alltså inte är medveten om att du redan avtalat om datorn samt köper och tar hem datorn. 2 § Godtrosförvärvslagen.. I ditt fall kan detta vara fallet om den andra personen bara svängt förbi och köpt datorn, troligtvis nämnde inte säljaren att han redan avtalat om att sälja datorn till dig. Det finns dock en chans enligt 5 § godtrosförvärvslagen, om du meddelar den som köpte datorn inom 6 månader från att du fått reda på dennes förvärv har du lösenrätt. Du har alltså rätt att erhålla datorn mot lösen, om personen begär mer än köpesumman har du rätt att kräva säljaren på mellanskillnaden. Du kan även ha rätt till skadestånd på grund av avtalsbrottet.

Hoppas du fått svar på din fråga. Mitt råd är alltså att du kontaktar den andra personen för att försöka lösa tillbaka datorn i tid, sedan finns det även möjlighet kräva säljaren på skadestånd för avtalsbrott och de utgifter du haft för återlösandet av datorn. Det kan bli svårt att få något skadestånd eftersom det krävs att en ekonomisk skada uppstått. En möjlighet är att du gått miste om ett bra erbjudande enligt ert avtal och du måste nu inskaffa en annan dator för ett högre pris (om du inte kan lösa tillbaka datorn det gäller).

Med vänlig hälsning,

Lisa OlssonRådgivare