FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/01/2019

Dubbelbestraffning på grund av höjd försäkringspremie?

Hej!

Om man blivit dömd för fortkörning och straffet bestäms till 2 månaders indraget körkort samt böter om 3600 kronor. straffet är avtjänat. körkortet tillbaka. böterna betalade. räknas det inte då som dubbelbestraffning om man idag köper en ny bil och pga tidigare indraget körkort "straffas" genom högre kostnad för försäkringen?

Jag har idag en bil (sedan innan indragningen av körkortet) med en månadskostnad på 550kr. Om jag i morgon köper en exakt likadan bil, samma märke, samma årsmodell osv (enda som skiljer är färgen) så ska jag på samma försäkring, på samma bolag, med exakt samma omfattning och rabatter osv, betala 858 kronor i månaden. alltså "straffas jag" med ytterligare över 300 kronor i månaden pga mitt tidigare indragna körkort.

Vad säger lagen om detta och hur har man "kringgått" systemet om det inte ses som dubbelbestraffning??

Med Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dubbelbestraffningsförbudet kommer till uttryck i artikel 4 i Europakonventionens sjunde tilläggsprotokoll, samt i artikel 50 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna. Den fokuserar på att förhindra att en person blir lagförd och bestraffad två gånger för samma gärning, i samma stat.

För att det ska kunna vara fråga om dubbelbestraffning, straff två gånger för samma gärning (eller "samma sak"), måste följaktligen, juridiskt sett, en höjd försäkringspremie anses utgöra ett straff. Så är inte fallet. Även om det för dig kan uppfattas som en form av bestraffning, är användningen av begreppet "straff" strikt i rättsliga sammanhang. Det som avses är således "juridiska straff", alltså lite förenklat straff av staten som sker med ett juridiskt stöd.

Försäkringsbolaget är i detta fall en näringsidkare som säljer tjänster till olika privatpersoner. De har en laglig rätt(med begränsningar som inte blir relevanta här) att välja på vilka villkor de vill ingå avtal med kunder.

Därför blir inte förbudet mot dubbelbestraffning aktuellt i detta fall.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentatorsfältet.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare