Du har alltid rätt att överklaga en parkeringsanmärkning

Om man fått en parkeringsböter som menar på att man parkerat fel och dem inte har bevis på detta i form av ett foto. Har dem då rätt att bötfälla en eller kan man då överklaga?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har fått en parkeringsböter har du alltid rätt att överklaga beslutet. Det görs skriftligen till polisen, adressen bör stå på din parkeringsböter. Du bör dock betala parkeringsboten och sedan överklaga, om du får rätt kommer pengarna betalas tillbaka till dig.

Att ett foto inte togs på parkeringen är inte en anledning i sig som gör att det inte var rätt att ge dig boten. Foton kan tas på bilens parkering för att säkra bevis vid överklaganden. Du kan alltså ha en fördel angående bevisningen ifall det inte finns något foto på din felparkerade bil. I och för sig måste du kunna framföra bevis för att det var fel att ge dig parkeringsböter och att din bil alltså inte var felparkerad.

Sammanfattningsvis kan det alltså sägas att de har rätt att bötfälla dig trots att inget foto tagits men du har också alltid rätt att överklaga beslutet. Ifall du planerar att överklaga beslutet bör du tänka över om du har något konkret som bevisar att beslutet var felaktigt, vilket naturligtvis kan vara svårt.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare