Driva in penningfordran med betalningsföreläggande

Jag fick för ett tag sedan lite extra pengar. Dum som man är försökte jag hjälpa en granne som hade " tillfällig kris" med 8.000. Vi känner varandra sedan många år. Vi bestämde att hon skulle betala mig 1000/månaden.

Jag har fått tillbaka 2000 av de 8000. Men först efter väldigt mycket tjatande. Nu har hon blivit vräkt och svarar inte när jag ringer. När jag ringer från dolt eller ifrån något annat nr, så blir hon vansinnigt och skriker både det ena och det andra åt mig. Hon har inga pengar säger hon och lägger på.

Jag pratat med hennes mor som berättade att hon har spelproblem). Hon ska ha betalat av 3000 till efter vår deal nu i slutet av December. Som det verkar så struntar hon blankt i det.

Sedan att hon pratar illa om mig för att få de få människor hon ännu har kvar i sitt liv, berör mig inte i ryggen så sätt - förutom när de för hennes talan vad gäller lånet. De har ingen aning om vad de pratar om ju - de säger bara vad hon vill att se ska framföra.

Jag har bevis på att hon lånat av mig och dealen vi gjorde - samt att hon får utbrott varje månad då jag påminner henne om att betala. Jag är nog jobbig för henne - jag misstänker att hon tror att jag ska släppa det. Jag har i efterhand fått reda på att hon har fler skulder till andra - som hon heller inte betalat. Hur kan jag bäst gå till väga med detta? Hoppas jag gjorde mig förstådd med problematiken. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mina utgångspunkter/antaganden

Nedan kommer jag benämna den person som du lånat ut pengar till för "X".

Jag tolkar situationen på det viset att det rör sig om en ostridig fordran. Med andra ord innebär detta att X inte förnekar att denne har en skuld till dig, utan problemet är snarare att X inte har tillräckligt med pengar för att betala av skulden.

Som jag uppfattar läget uppgår den kvarvarande skulden till 6 000 kr. Du skriver att X har åtagit sig att betala tillbaka 3 000 kr senast i slutet av december. Denna delen av skulden har alltså inte förfallit till betalning, eftersom X fortfarande har tid på sig att betala in detta belopp till dig.

Vad gäller de övriga 3 000 kr utgår jag från att ni kommit överens att dessa pengar också ska betalas senast på ett givet förfallodatum. Därmed har jag utgått från att inte heller denna del av skulden förfallit till betalning.

Jag råder dig att ansöka om betalningsföreläggande

I det aktuella fallet har du två alternativ:

1. Väcka ordinarie talan vid en tingsrätt enligt 13 kap. 1 § rättegångsbalken.

2. Ansöka om betalningsföreläggande enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). Detta kallas också för summarisk process.

Vid ostridiga fordringar är det bättre att ansöka om betalningsföreläggande. En summarisk process är båda billigare och snabbare än en domstolsprocess.

Du har endast rätt att få betalt för skulder som förfallit till betalning

Som framgått ovan utgår jag i min bedömning av denna fråga från att denna skuld inte förfallit till betalning. En ansökan om betalningsföreläggande förutsätter att fordringen är förfallen till betalning (2 § första tycket BfL). Därmed måste du i det här fallet vänta på att skulden är förfallen till betalning innan du kan ansöka om betalningsföreläggande.

Efter att de 3 000 kr som ska erläggas till dig senast i december förfallit till betalning har du förvisso möjlighet att endast ansöka om betalningsföreläggande för detta belopp. Jag skulle dock råda dig att invänta förfallodatumet för de resterande 3 000 kr och sedan lämna in en ansökan om betalningsföreläggande för hela skulden på 6 000 kr.

Hur ansöker man om betalningsföreläggande?

Ansökningen prövas av Kronofogdemyndigheten (1 § BfL). Den ska vara skriftlig samt innehålla ett yrkande och grund (9 och 10 § BfL). Yrkandet är det utslag du önskar med den ansökan. I det här fallet skulle yrkandet exempelvis kunna vara att du önskar få 6000 kr av X.

Ett yrkande vilar alltid på en grund. Grunden är de sakomständigheter som förklarar varför ditt yrkande ska vinna bifall. I det här fallet är grunden ett avtal om utlåning av pengar.

Ansökan om betalningsföreläggande ger upphov till mindre kostnader. Du har dock rätt att i ansökningen begära att dessa kostnader ska ersättas av X (17 § BfL).

Hur går processen till sedan man ansökt om betalningsföreläggande?

Förutsatt att ansökningen uppfyller de formella krav som uppställs kommer X föreläggas att svara på om yrkandet bestrids eller inte (25 § BfL). Ifall X inte svarar i rätt tid (oftast 10 dagar), kommer Kronofogdemyndigheten meddela utslag i enlighet med din ansökan.

X har dock rätt att bestrida ansökningen (31 § BfL) och målet kommer således överlämnas till tingsrätten om du önskar det, varvid en ordinarie domstolsprocess inleds (33 § BfL).

Jag har dock svårt att tro att X i en sådan här situation skulle bestrida en ansökan om betalningsföreläggande.

Om Kronofogdemyndigheten meddelar ett utslag i enlighet med din ansökning sker verkställighet automatiskt av dem. Med andra ord ordnar Kronofogdemyndigheten att du får betalt för din skuld (16 § BfL).

Här kan du ansöka om betalningsföreläggande samt läsa mer om hur processen går till.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare