Dolt fel i fastighet genom vattenskada - garantitid?

Hej!

Vi köpte vårt hus i oktober 2011. Vi ska nu sälja det och mitt i försäljningen upptäcker vi en vattenskada. Vi har en balkong vars golv utgör taket i vardagsrummet . Det visar sig att de klinkers och troligtvis underarbetet inte är helt korrekt utfört. Kan vi kontakta mäklarfirman för kompensation, eller kanske snarare täcker säljgarantin här?

Tacksam för svar!

Mvh

Zara Andersson

zaraomicke@me.com

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till köp av fast egendom har köparen en långtgående undersökningsplikt, vilket framgår av 4 kap. 19 § 2 st. jordabalken. Av bestämmelsen följer att en köpare inte får åberopa som fel vad han eller hon borde ha upptäckt och utgångspunkten är jämförliga fastigheter. Har ni som köpare således haft anledning att misstänka vattenskada genom att exempelvis se fuktskador kan ni inte vända er till säljaren och åberopa fel.

Har ni däremot inte haft anledning att misstänka vattenskada så anses detta som ett s.k. dolt fel som säljaren ansvarar för. En köpare ska exempelvis inte behöva bryta upp golvplank för att säkerställa att det inte finns några vattenskador. Säljaren svarar för dolda fel i 10 år, varför det fortfarande finns möjlighet för er att invända skada gentemot säljaren. Detta måste dock göras inom skälig tid efter att ni upptäckt felet, varför jag rekommenderar er att snarast möjligt ta kontakt med säljaren gällande felet.

Hoppas att ni fick svar på er fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare