FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/03/2020

Dold samäganderätt av särbo

Hej.

Jag äger en kolonistuga, där min särbo betalt in pengar (stugan är köpt för att användas för gemensamt bruk, men gissar att detta räknas som dolt samägande då jag står som ensam ägare). Nu visar det sig att hen har skulder och vi har bestämt oss för att sälja. Kan det vid denna form av samägande bli aktuellt att dela på min vinst. ( som vid en vanlig bodelning)? Hens skulder är större än hens vinst.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Om jag förstått din fråga rätt undrar du om din särbo har dold samäganderätt i din kolonistuga. Dold samäganderätt som samägandeform har tillkommit genom olika vägledande domar. Alla fall av dold samäganderätt har hittills rört antingen sambos eller gifta. Det är därför inte så troligt att din särbo skulle vinna framgång med att hävda just dold samäganderätt.

Om du har fler frågor eller funderingar så får du gärna kontakta oss igen.

Franck OlofssonRådgivare