Dödsboets skulder

Hej

Min frus pappa har dött och efterlämnat massor av skulder, flera hundra tusen kr, han ägde inget av värde vid dödsdagen, tillgångar på hans konto är ca 30000. det jag undrar är kan min fru bli betalningsskyldig till något och vem betalar allt med begravningen. Samarbetar nu med fonus, kan vi bli skyldiga dom några kostnader eller skall detta också tas från dödsboet. Har dom förtur?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utgångspunkten är att arvingar inte ärver den avlidnes skulder. När en person avlider bildas ett dödsbo med dennes tillgångar och skulder, detta dödsbo är en självständig juridisk person. Om det efter bouppteckningen konstateras att dödsboets skulder överstiger dess tillgångar skrivs de återstående skulderna av.

Kostnader för begravning och bouppteckning tas ur dödsboet och har företräde framför andra skulder. I ett fall som detta kommer de tillgångar som finns på hans konto gå till att betala för begravning och bouppteckning, om det återstår några tillgångar efter det kommer de att fördelas mellan borgenärerna. De skulder som återstår skrivs av. Din fru kommer således inte ta över sin fars skulder.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare