Dödsbodelägre som inte är sams

Vad händer med ett dödsbo, när sambon lever, och barnen lever men är osams. Kan man dela upp allt stamfastigheten eller hur ska man gå tillväga om man inte vill ha med familjen att göra?

Lawline svarar

Hej!

Barnen blir dödsbodelägare då de är legala arvingar, 18:1 ärvdabalken (ÄB). Sambo är också dödsbodelägare om hen begär bodelning enligt 8 § sambolagen fram tills dess att bodelning skett. Dödsbodelägare förvaltar dödsboet tillsammans. Bodelnings- och arvskifteshandlingar måste skrivas under av samtliga dödsbodelägare, 23:4 ÄB, varför samtliga dödsbodelägare måste vara överens över vem som får vad i bodelningen och hur arvet fördelas. Det innebär för sambons del att om hen vill överta fatsigheten så måste barnen som är dödsbodelägare gå med på de, då de måste skriva under handlingarna. Så blir fallet oavsett om sambon övertar fastigheten i en bodelningen eller köper den.

Enda alternativet som finns om barnen inte vill samarbeta är att ansöka om boutredningsman, 19:1 ÄB. Boutredningsmannen övertar förvaltningen av dödsboet från dödsbodelägarna. Boutredningsman kan sedan besluta om bodelning och arvskifte.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637
Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare