Dödsbodelägarnas ansvar för dödsboet skulder

Hejsan.

Jag vill veta hur länge dödsboet/ dödsbodelägarna ska betala hälften av räkningar/ avgifter på huset som den avlidne delade med sin sambo?

Jag har hört att det är 3 månader, stämmer det? Isf under vilken paragraf hittar jag den uppgiften?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om avveckling av ett dödsbo och dödsboförvaltningen regleras av bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB).

Allmänt om avveckling av ett dödsbo

När en person avlider övergår den dödes tillgångar och skulder till ett dödsbo. Dödsboet förvaltas av dödsbodelägarna tillsammans som har ansvar för att dödsboet skulder och tillgångar kartläggs och att dessa antecknas i en bouppteckning, se 18 kap. 1 § ÄB och 20 kap. ÄB.

Av 20 kap. 4 § ÄB framgår det att den dödes tillgångar och skulder ska antecknas såsom de var vid dödsfallet. När den den döde efterlämnar en sambo ska anteckning av samboegendom samt skulder som är hänförliga till dessa anges. Tillgångar och skulder som är hänförliga hänförliga till båda samborna ska fördelas efter hur äganderätten eller ansvaret har varit fördelat mellan dem. Om exempelvis huset ägdes till hälften av respektive sambo, ska hälften av de kostnader hänförliga till huset samt sedvanliga hushållskunder, såsom hyra, el och telefoni kan tas upp till och med tre månader efter dödsfallet. Dessa skulder kommer alltså dödsboet att ansvara för.

Inom tre månader efter dödsfallet ska en bouppteckning upprättas och lämnas in till Skatteverket. Det är först när bouppteckningen har registrerats och dödsboet skulder har betalats som arvskifte kan genomföras, 23 kap 2 § ÄB.

Underhåll ur kvarlåtenskapen

Det finns ytterligare en bestämmelse som skulle kunna vara den du syftar till. 18 kap. 5 § ÄB reglerar möjligheten för dödsbodelägare och för efterlevande make och oförsörjda barn att erhålla underhåll ur dödsboet under tre månader från dödsfallet.För att underhåll ska utgå krävs det dock att den underhållsberättigade inte får sin försörjning tillgodosedd på annat sätt. Det är tveksamt om sambo kan krävs förskott på sin lott enligt 18 § Sambolagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare