Dödsbodelägares fordran mot dödsboet!

Vi är föräldrar som mist vår 25 åriga son. Vi är skilda åt sen många år. Sonen köpte ett hus 2013 och pappan säger nu att sonen lånat vid två tillfällen de året 80 och 45 tusen. De finns inga skuldbrev han har bara kontoutdrag där man ser insättningar till sonens konto. Kan han nu komma och ta tillbaka dessa b pengar ur dödsbot?

Lawline svarar

Hej!

Du och din före detta make är arvingar, det s.k. andra arvsledet, till er son vilket innebär att ni ärver hans kvarlåtenskap. Detta förutsätter att er son inte har några egna barn (bröstarvingar). Enligt arvsreglerna så delas den avlidnes kvarlåtenskap lika (lika lott) mellan arvingarna, om det inte finns ett testamente upprättad av er son som säger annat. Dock ska skulder avräknas innan man gör ett arvsskifte (Dvs. delar kvarlåtenskap mellan arvingarna).

Om din sons far har en fordran mot er son så ska denna skuld (och även andra skulder) avräknas till förmån för fadern och sedan delar ni lika på det som finns kvar efter skuldavräkningarna. Viktigt att ni också utreder om det finns andra skulder som er son haft, annars kan arvsskiftet gå åter.

125 000 kr är en stor summa pengar, och troligtvis handlar det om ett lån, om du inte kan bevisa annat.

Hoppas du fick ett svar på din fråga. Du får gärna ställa ytterligare frågor i kommentarsfältet om du undrar över något mer gällande den aktuella frågan.

Vänligen,

Arash GhavamnejadRådgivare