Dödsbodelägare vägrar skriva under arvskifteshandling

Hej och godmorgon,

En kort fråga efter min svärmor finns det ett bankkonto med ca 6.000:- en av dödsbodelägarna trilskas med att inte skriva på då han har fått för sig att vi har lurat honom vid boupptäckningen?? Detta gäller alltså arvsskiftet, om vi inte kan få ut dessa pengar och givetvis dela lika i db skall dessa pengar stå där i all evighet??

Hur går vi enklast tillväga.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att bouppteckningen är underskriven av alla dödsbodelägare och inskickad till Skatteverket. Handlingen som en dödsbodelägare inte vill skriva under är alltså en arvskifteshandling. För att en arvskifteshandling ska vara giltig måste alla dödsbodelägare skriva under, detta framkommer av 23 kap 4 § Ärvdabalken.

Vägrar någon dödsbodelägare skriva på arvskifteshandlingen kan en dödsbodelägare begära att en skiftesman utses. Skiftesmannen försöker då medla mellan parterna och går det inte att komma överens kommer skiftesmannen göra ett tvångsskifte där han beslutar om hur egendomen ska delas upp.

Notera att skiftesmannens arvode ska betalas av dödsboet. Om inte annat kanske detta skulle vara ett incitament för dödsbodelägaren att skriva under arvskifteshandlingen frivilligt.

Vill ni ansöka om skiftesman hittar ni mer information här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare