Dödsbodelägare - tidigare avliden makes efterarvingar

Hej! Några frågor inför stundande bouppteckning efter vår avlidne farmor. Vad har vi (=jag och min bror som är närmast efterlevande) att ta hänsyn till? Testamente från farmor finns, som upphäver tidigare testamente, och där all kvarlåtenskap testamenteras till vår far, som avled 2011. Tidigare testamente har hittats från 1974, där farmor och farfar skulle ärva varandra samt barnen (2 barn "tillhörande" farfar och 1 barn "tillhörande" farmor) avstod laglotter tills dess att båda avlidit. Bouppteckning gjord efter vår farfar 1982 visade att farfar ej hade några tillgångar, allt var skrivet på vår farmor (hus etc). Dock gjordes tilläggsbouppteckning med reversfordran på ett av farfars barn, den enda som fortfarande är i livet (=ett lån, som enligt vårt vetskap aldrig betalats tillbaka). Nu är frågan - vilka är dödsbdelägare i detta fall? Är det enbart jag och min bror (eftersom vår far är avliden)? Eller är det även särkullbarnet från farfars sida ? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Efterarvingar till tidigare avlidna make blir dödsbodelägare i den senare avlidne makens dödsbo, 18:1 Ärvdabalken (ÄB). Då er farmor ärvde tillgångar av sin man har hennes mans arvingar rätt till efterarv. Att fordran som ärvts sen inte kommit att betalas ändrar inte det då det ändå var en tillgång.

Samtliga dödsbodelägare ska kallas till bouppteckningsförrättningen, 20:2 ÄB. Ni måste därmed kalla er farmors mans särkullbarn till förrättningen.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K18.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare