Dödsbodelägare hör inte av sig

Om en dödsbodelägare inte hör av sig eller kommer till en bouppteckning trots kallelse sms m.m.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Om man inte lyckas kontakta en kontakta en person via telefon eller liknande är det bra att skicka en kallelse med rekommenderat brev så ni har bevis på att ni kallat personen. Detta verkar ni redan ha gjort. I RÅ 2007 ref 63 ansågs ett sådant kvitto på att personen blivit kallad ett kallelsebevis, detta ska ske innan bouppteckningen ska vara klar och inskickad (3 mån, sedan har man 1 månad till på sig att skicka in den till Skatteverket). Annars kan Skatteverket förelägga boet med vite att inkomma med bouppteckningen, det har de även rätt till att göra om det visar sig att en dödsbodelägare inte kallats på ett passande sätt till bouppteckningen. Om ni har skickat en kallelse och har kvittobevis på det ska det vara tillräckligt. Även bra om ni försökt ringa och smsa. Ni borde då säkerligen inte få några problem, om ni kallade innan bouppteckningen såklart.

Lisa OlssonRådgivare