Dödsbodelägare eller efterarvingar?

Min bror som var ensamstående har avlidit. Även våra föräldrar är döda, och min fråga är då: räknas vi syskon som dödsbodelägare eller efterarvingar? (För att kryssen skall hamna rätt i bouppteckningen.)

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna vi behöver titta i för att få svar på din fråga finns i ärvdabalken (ÄB).

Jag tolkar din fråga som att din bror var ogift och inte hade några barn, och att era föräldrar har avlidit före er bror. Jag utgår också ifrån att ni är helsyskon.

Det betyder att ni syskon direkt ska ärva er bror, enligt den legala arvsordningen (ÄB 2 kap. 2 § andra stycket).

Delägare i dödsboet är som huvudregel både de som är arvingar enligt arvsordningen, den som är make, och de som ska ärva genom testamente. Eftersom ni syskon är arvingar till er bror enligt arvsordningen, är ni också dödsbodelägare (ÄB 18 kap. 1 §).

Att vara efterarvinge betyder att man har rätt till arv om någon av dödsbodelägarna skulle avlida. Efterarvingar är ofta barn, då deras ena förälder avlider och den andra föräldern ärver med försteg. När den andra föräldern avlider får barnen rätt till arvet från även den första föräldern (ÄB 3 kap. 2 § och 1 kap. 1 §).

Sammanfattning

Ni syskon har direkt rätt i er brors arv och räknas därför som dödsbodelägare men ej som efterarvingar.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig med din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att höra av dig igen och ställa en ny fråga till oss på Lawline! Jag kan också rekommendera dig att titta in på Skatteverkets hemsida där du exempelvis kan få svar på generella frågor om bouppteckning.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare