Dödsbodelägare ej kallad till bouppteckning

Jag ska ärva efter min farmor eftersom pappa är död. Har ej blivit kallad till bouppteckning, men dom har skrivit att jag varit där. Kontaktat skatteverket den har inte blivit godkänd undrar vad som händer nu? Ska jag kontakta någon eller görs det en ny bouppteckning?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
Enligt ärvdabalken (ÄB) 18:1 är du som arvinge dödsbodelägare i boet efter din farmor. Enligt ÄB 20:2 ska samtliga dödsbodelägare kallas till bouppteckningen i god tid innan förrättningen. Enligt ÄB 20:3 st. 2 ska det antecknas i bouppteckningen vilka som har närvarat. Om någon som skulle ha kallats ej har närvarat, ska bevis om att denne kallats till bouppteckningen bifogas. Eftersom du inte närvarat och ej kallats till bouppteckningen, får Skatteverket inte registrera bouppteckningen, se ÄB 20:9 st. 3. Skatteverket kan då med föreläggande av vite utsätta tid inom vilken bristen ska avhjälpas. Detta kan ske genom att det kallas till en tilläggsbouppteckning där samtliga dödsbodelägare närvarar eller bevis om kallelse bifogas, se ÄB 20:10. Det är den dödsbodelägare som har egendomen i sin vård eller boutredningsman/testamentsexekutor om sådan är utsedd, som har ansvaret för att bestämma tid och ort för bouppteckning, utse två goda män att förrätta den och se till att alla dödsbodelägare kallas till bouppteckningen, se ÄB 20:2 st. 1.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen

Amanda HarryssonRådgivare