FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/12/2018

Dödsbo - räkning

Hej. Min pappa gick bort i april. Han bodde då i en hyresrätt i vilken han sv misstag förorsakat en skada på diskbänken. Skadan rapporterades till hyresvärden ett år innan han dog. Vid besiktningen framkom inte i vilken omfattning skadan skulle ersättas. I september "avslutades" dödsboet. I december kommer en faktura 10000 från hyresvärden för ny bänkskiva, 10 arbetstimmar och en lyftkran som hyrts för att få upp skivan. Hyresvärden hade först debiterat fastighetsägaren som sedan skickade den till fd hyresgästen. Vem ska betala? Tacksam för hjälp med denna fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vårdnadsplikt av lägenheten och betalning av fakturan

Det framgår av 12 kap 24 1 st jordbalken, 12 kap 24 § jordabalk att hyresgästen ska under hyrestiden väl vårda lägenheten. Om hyresgästen genom vållande, oaktsamhet eller annan försummelse orsakar skada i lägenheten så ska den personen ersätta skadan. Av vad som framgår i din fråga har din far förorsakat en skada som han ska betala. Jag tolkar även din text att det inte föreligger en annan uppfattning (från er sida) än att din pappa faktiskt ska betala för skadan. Men eftersom din pappa är död är det dödsboet som ska betala skulden med de tillgångar som finns. Enligt 21 kap 4 § ärvdabalken, 21 kap 4 § ärvdabalk ska dödsboets skulder betalas av dödsboet, och om arvskifte har gjorts ska skiftet gå åter. Det betyder alltså att det eventuella arv som du (ni) fått ska täcka denna skuld. Arvskiftet ska med andra ord återgå så att skulden kan betalas.

Sammanfattning

Som jag sagt ovan ska arvskiftet återgå så att ni kan betala den faktura som din pappa fått, dödsboet är den som ska betala. Om det är så att tillgångarna i så fall inte täcker den skulden, så ärver ni inte er pappas skuld. Skulden hör till dödsboet. Om du har ytterligare frågor är det bara att höra av dig. Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare