Dödsbo med begränsade resurser

Hej,

Jag har lite funderingar och frågor angående hur man går tillväga vid ett plötsligt dödsfall. Vart vänder man sig för att få hjälp med bouppteckningen? Om det inte finns några pengar på det synliga kontot vem betalar för begravning och bouppteckningen? Hur hittar man dolda konton, om sådana finns? Kan man få ekonomisk hjälp någonstans? Hur offentligt blir det om man försätter dödsboet i konkurs?

Tack!

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline. Reglerna rörande bouppteckning och dödsboanmälan går att hitta i ärvdabalkens (ÄB) tjugonde kapitel. Kapitlet kan du hitta här. Reglerna rörande konkurs hittar du i konkurslagen (KonkL). Den hittar du https://lagen.nu/1987:672 . Ekonomiskt bistånd till begravningskostnaderna regleras i socialtjänstlagen (SoL). Den hittar du https://lagen.nu/2001:453

Det är dödsbodelägarna som ansvarar för att en bouppteckning görs ÄB 20:2. Dödsbodelägare är de personer som ärver den avlidne ÄB 18:1. Om dödsboet inte har några pengar är det dödsbodelägarna som antingen själva får göra bouppteckningen, betala någon annan att göra den – skulle ni vilja det kan ni komma i kontakt med våra samarbetspartners här – eller om förutsättningarna för en dödsboanmälan är uppfyllda vända sig till kommunen som kan göra en sådan.

När det är som du beskriver, att dödsboet har väldigt få tillgångar, kan en dödsboanmälan göras istället för en bouppteckning ÄB 20:8a; för att göra detta får dock den avlidne, utöver att det inte finns så mycket tillgångar, varken ägt fast egendom eller tomträtt. Dödsboanmälan genomförs av kommunen som den avlidne bodde i. Gör kommunen en dödsboanmälan till Skatteverket så behöver inte dödsbodelägarna göra en bouppteckning ÄB 20:8a.

Om ni undrar om det finns andra konton på andra banker får ni i egenskap av dödsbodelägare gå till bankerna och fråga om den avlidne hade något konto hos dem. Ta då med er ett dödsfallsintyg med släktutredning för att styrka att ni är dödsbodelägare.

Ni skulle kunna få ekonomisk hjälp till begravningen från socialtjänsten enligt 4:1 SoL. Ni bör vända er till den kommun där den avlidne bodde för att få denna hjälp SoL 2a:1 & 3.

Om dödsboet försätts i konkurs publiceras detta i Post- och Inrikes Tidningar samt de lokala tidningarna KonkL 2:24 st 2 & 15:1. Sedan kan fler kungörelser komma att göras efter hand som konkursen fortlöper. Exempelvis om konkursen läggs ner KonkL 12:2, detta görs också i Post- och Inrikes Tidningar samt de lokala tidningarna KonkL 15:1 st 2.

Råd

Vänd er till den kommun där den avlidne bodde för att undersöka möjligheten till hjälp med begravning och med dödsboanmälan – gör detta så fort som möjligt så att ni har goda tidsmarginaler. Bouppteckningsförrättningen skall nämligen hållas inom tre månader från den avlidnes dödsdag ÄB 20:1 och som senast skickas till Skatteverket en månad efter det att bouppteckningen förrättats ÄB 20:8 – görs inte detta inom utsatt tid kan Skatteverket begära pengar av er ÄB 20:9.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare