FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/03/2016

Distinktion privatperson och företagare

När är man privatperson resp företagare rent begreppsmässigt ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som så att du undrar när en person anses agera som privatperson, och när en person agerar som företagare i sina handlingar.

Till att börja med är det skillnad på en juridisk och privatperson. En juridisk person är till exempel ett företag, ett bolag eller exempelvis en kommun. En privatperson är också ett rättssubjekt, vilket innebär att en privatperson är en fysisk person som kan ingå avtal, till exempel köpa saker, men även gifta sig och bli sambos.

Det är en skillnad på när en person handlar som privat, eller som företagare. När du handlar som företagare är när du inom din ekonomiska verksamhet gör något. Till exempel: Du köper en dator, och ingår därmed ett köpeavtal. Du köper datorn för att använda på kontoret i ditt företag. Du har alltså köpt dator i egenskap av företagare.

Jag hoppas att mitt svar gav dig lite vägledning. Annars är du mer än välkommen att kommentera här nedanför med frågor så ska jag besvara dem!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare