FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/06/2022

Distansavtalslagen lagstadgar 14 dagars ångerrätt

Hej Jag bokade en arborist för att ta ner två träd. Efter offert, mm så bokade vi via Messenger den 20 juni. Utföraren skulle komma om tre veckor, men återkomma om specifik dag. Nu visade det sig att skogsstyrelsen hade åsikter om avverkning av det ena trädet, då det är ett mycket gammalt träd som står inom en nyckelbiotop. Efter flera diskussioner med skogsstyrelsen så avbokade jag arboristen den 29 juni, först muntligen via telefon. Personen jag pratade med tog emot och, som jag uppfattade det, godkände avbokningen och bad mig höra av mig vid senare tillfälle till dem. Senare samma dag fick jag ett sms där jag skulle kontakta en annan person via e-post. Jag mejlade direkt och förklarade situationen. Därefter fick jag till svar från arboristen att jag ”hade beställt skriftligen” och att de kommer påbörja arbetet vecka 28. Har jag rätt att säga upp avtalet genom lagen om distansavtal? Eller finns det något annat sätt jag kan komma ur avtalet? Inget arbete är påbörjat, arboristen har inte besökt oss för att se träden. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har rätt att säga upp avtalet genom lagen om distansavtal (distansavtalslagen). Näringsidkare som säljer varor eller tjänster på distans till konsument, till exempel via Messenger som i ditt fall, är skyldiga att lämna en 14 dagars ångerrätt (1 § respektive 2 § distansavtalslagen). Vid säljande av tjänst börjar ångerfristen löpa från och med dagen för avtalsingående. Du har således ångerrätt till och med 4 juli (10 § respektive 12 § distansavtaslagen) Det finns ett antal undantag till detta, men dessa är inte relevanta i ditt fall.

Jag råder dig att ta kontakt med företaget igen och hänvisa till din lagstadgade ångerrätt.

Hoppas du fick svar på din fråga och att det löser sig. Uppstår frågetecken eller ytterligare problem är du varmt välkommen att skriva till oss igen.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare