FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/06/2021

Distansavtal mellan näringsidkare

Hej. Jag som företagare blev ringde av en säljare åt Tre att köpa bredband. Hon sade att Tre har snabbaste nät på marknaden. Dock berättade jag att jag har inte klagat på min internet övertalade hon mig ändå. När jag skulle säga upp mitt abonnemang hos en annan leverantör berättade den till mig att jag har fiber och mobil internet är inte snabbare. Jag försökte ångra köpet hos Tre men dem säger att jag är betalningsskildig i helhet. Jag känner mig vilseledd. Hur kan jag gå vidare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall blir Köplag (1990:931) (KöpL) tillämplig då jag tolkar det som att det rör sig om avtal mellan inte dig som konsument utan ditt företag och en annan näringsidkare från ett annat företag. Denna lag är dispositiv och det som avtalats mellan er sinsemellan gäller i första hand enligt 3 § KöpL. Enligt lagen finns ingen ångerrätt utan detta bör du kolla ifall det finns med i avtalet mellan er, för om detta finns avtalat mellan er gäller detta. För att kunna häva köpet krävs då att det föreligger fel i varan eller dröjsmål (22 § och 30 § KöpL). Då det inte finns någon lagstadgad ångerrätt för avtal som ingås mellan näringsidkare kan det vara svårt att vinna framgång med detta då det inte utifrån frågan verkar handla om fel i varan eller dröjsmål. Det är dock värt att kolla upp ifall du fått ett avtal där det stadgas någonting gällande ångerrätt. Situationen skulle däremot se annorlunda ut ifall detta avtal skulle ha ingåtts mellan dig som konsument och en näringsidkare, då skulle ångerrätten finnas lagstadgad och du skulle lättare kunna ångra detta avtal utan någon särskild orsak.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Angelica RuuthRådgivare