Dispens från kravet på vandel vid medborgarskap genom naturalisation

Hej,

Jag har fått avslag på min ansökan om svensk medborgarskap. Dette berodde på att jag har april 2013 dömts för grov rattfylleri och olovlig körning. Brottet begicks maj 2012. Jag fick 50 dagsböter och skyddstillsyn. Jag har levt i Sverige sedan 2002 och har permanent uppehållstillstånd sedan 8 år tillbaka. Alla i min familj har blivit beviljade medborgarskap förutom mig. Jag är 24 år gammal. Jag vet att jag inte uppfyller kraven för hederlig levnadssätt men jag har skickat med en förklaring till Migrationsverket där det framgick att jag detta hände under en väldigt jobbigt period i mitt liv. Min ex man misshandlade mig upprepade gånger och blev dömd för två år för det. Jag har således levt under förtryck och misshandel under tiden och använde alkohol som botmedel. Jag är fortfarande sjukskriven och mår psykisk dåligt och av detta beslut mår jag ännu sämre.

Min fråga är hur lång tid är min karenstid? Hur kan jag få dispens för det? Jag tänkte överklaga. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Louise

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För att en sökande ska beviljas svenskt medborgarskap genom naturalisation ställs det en del krav, 11§ lag (2001:82) om svenskt medborgarskap, som alla ska vara uppfyllda. Den som ansöker ska ha styrkt sin identitet, vara myndig, ha permanent uppehållstillstånd, ha hemvist i Sverige samt ha haft och förväntas ha ett hederligt levnadssätt. Detta krav på s.k. vandel kan leda till att en ansökan om naturalisation avslås.

Angående karenstiden gäller enligt lagens förarbeten att om man har dömts till skyddstillsyn kan man bli svensk medborgare tidigast 1 år från det att den lagstadgade prövotiden om 3 år gått till ända, dvs. tidigast 4 år från den dag påföljden började verkställas. En individuell bedömning ska dock alltid göras, och vilken tyngd brottsligheten ges beror även på tidpunkten för brottet och brottets art, men i praxis frångås sällan de uppställda riktlinjerna om karenstid.

Enligt 12§ kan man få dispens om inte villkoren i 11§ är uppfyllda, men den praxis som finns om dispens från kravet på vandel är restriktiv. Vad som i praxis har gett dispens från kravet är om sökanden har bott i Sverige under mycket lång tid och antingen fötts här eller kommit hit i mycket unga år.

Sofia LinderRådgivare