FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2021

Diskrimineringsdefinitioner vid anställning

Hej!

Jag har en bakgrund med anorexi och är fortfarande lite underviktig. Flera jobb jag sökt, och haft mer än tillräcklig utbildning och bra meriter för, har jag ändå inte fått och jag är 99% säker på att det beror på att de tycker jag är för smal. En överviktig person skulle inte nekas jobb, men vi underviktiga verkar inte få jobb pga vårt utseende. Vad jag förstår finns inte denna utseende-relaterade fråga med i diskrimineringslagen, eller finns det någon paragraf eller annan lag etc som beskriver detta?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I 1 kap. 5 § pkt 4 Diskrimineringslagen (2008:567) framgår det att psykiska begränsningar omfattas av lagen. I och med att anorexia betecknas som en sjukdom som kan hänföras till födseln eller utvecklas därefter, omfattas den av diskrimineringslagen.

Huruvida arbetsgivarna nekat dig på denna grund är svårt att bedöma och således låter jag det vara osagt.

Hoppas du känner att din fråga besvarats och stort lycka till i framtiden

Lawline RådgivareRådgivare