FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/08/2021

Diskriminerad på jobbet på grund av religiös tro

Jag är högt kvalificerad civilingenjör med kompletterande studier på flera universitet utomlands. Jag har varit arbetslös sedan 2006 när jag fattade beslut om att min religion är att vara religiös Scientolog. Har arbetsgivare laglig rätt att vägra mig jobb hela livet, eftersom jag är religiös Scientolog (jag har "Scientolog" på mitt CV mellan 2006-2021)? Vad kan man göra om man känner sig religiöst diskriminerad utav alla arbetsgivare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Diskriminerad på grund av religiös tro

En arbetsgivare får inte diskriminera den som söker arbete (2kap 1 § 1 p diskrimineringslagen). Att nekas jobb på grund av religion faller under direkt diskriminering (1 kap 4 § 1 p diskrimineringslagen).

Om det kommer fram att du har diskriminerats på grund av din religion så har du rätt till ersättning (5 kap 1 § diskrimineringslagen). Ett sätt att få reda på om du diskriminerats på grund av religion (eller om någon annan fått jobbet pga bättre meriter ex) så kan du begära ut meriter som den som anställdes hade (2 kap 4 § diskrimineringslagen).

För att kunna hamna under diskriminering krävs att arbetsgivaren haft kännedom eller på något sätt haft misstanke om religion.

Sammanfattning

Om du misstänker att du blivit diskriminerad på grund av religion så bör du undersöka det närmare för att få rätt till ersättning för diskrimineringen. För att få ha grund kan det vara en bra idé att få ut meriter till den som anställdes istället för dig.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare