Diskmaskinen fungerade inte efter köp av bostadsrätt, vem ansvarar?

Min hustru och jag köpte en lägenhet via mäklare.

På dagen för övertagandet, då jag öppnade luckan för diskmaskinen, fann jag en unken lukt från diskmaskinen.

Jag fyllde på diskmedel och startade den. Sedan stod den och brummade en lång tid utan att utföra diskning.

Vid kontakt med mäklaren, som även besökte oss, meddelade hon att givetvis skall maskinen funka om den fanns med på säljbild och det gjorde den.

Sände en faktura till säljaren på en diskmaskin, som vi inhandlat av affär som dödförklarade en gamla maskinen som alltför dyr att lag, om det överhuvudtaget skulle vara möjligt. Säljaren betalade inte fakturan.

Ringde henne och hon sade at thon inte hade för avsikt att betala, då maskinen funkade för henne.

Det måste betraktas som en förvrängning av sanningen, då den enbart någon dag därefter inte funkade och eftersom det luktade och stod vatten i maskinen kan hon knappast ha fått ren disk av den.

Jag har tillställt henne ytterligare en kopia av fakturan och per telefon meddelar hon mig även denna gång att hon fått brevet.

Jag undrar om att gå via kronofogden är den rätta vägen att gå. med ärendet, för att få in eersättning för den trasiga maskinen?

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan det nämnas, att bostadsrätter utgör så kallad lös egendom, vilket innebär att köplagens regler blir tillämpliga beträffande fel i varan. I de fall man köper en bostadsrätt, har köpare en omfattande undersökningsplikt (20 § köplagen). Det är viktigt att undersöka allt man som köpare kan komma åt, eftersom man i efterhand inte kan åberopa fel som man kunnat upptäcka vid en noggrann besiktning. Utifrån din frågar kan det tyckas som att diskmaskinen fungerade vid den tidpunkten och att felet i diskmaskinen uppstod först därefter.

Beträffande tidpunkt för riskens övergående för bostadsrätten – från säljaren till köparen – övergår denna i samband med att bostadsrätten överlämnas enligt avtalet, vanligen på tillträdesdagen. Innan dess står således säljaren risken för bostadsrätten (13 § och 21 § köplagen). Detta innebär, att i de fall kylskåpet var trasigt innan tillträdesdagen, är säljaren ansvarig för detta.

Är bostadsrätten felaktig och beror det inte på er som köpare, har ni rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag, omleverans, eller hävning av köpet, samt dessutom kräva skadestånd (22 § köplagen). I ditt fall bör avhjälpande vara aktuellt. Eftersom säljaren säger att allt fungerade på tillträdesdagen, kan det dock bli svårt att bevisa motsatsen. Du måste nämligen bevisa att du uppfyllt din undersökningsplikt och att diskmaskinen var defekt innan tillträdesdagen. Ni kan dock självfallet göra ett försök att rikta ersättningsanspråk mot säljaren.

Du kan definitivt begära betalningsföreläggande vid Kronofogdemyndigheten. I det fall säljaren accepterar kravet, kommer Kronofogdemyndigheten driva in skulden. Bestrider säljaren felet, tillfrågas du om du vill ta ärendet vidare till domstol.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare