Disciplinära åtgärder i skola

Hej. Går 3e året på gymnasiet och min ena lärare har sagt att jag ej är välkommen på hans lektioner. Jag har inte misskött mig på något som helst vis utan har bara missförstått han under "eget arbete". Har han rätt att kasta ut mig ur en hel kurs?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lärarna och den övriga personalen har ansvar för eleverna i skolan. Om det händer något ska de ingripa för att skapa trygghet och studiero för eleverna eller för att komma till rätta med en elev som stör. Rektorn eller lärarna får då vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som krävs för att tillförsäkra eleverna en trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande. Åtgärderna får inte inskränka elevens rätt till utbildning och man får bara göra saker som är rimliga i förhållande till syftet och till omständigheterna i den aktuella situationen, exempelvis elevens ålder och beteende.

Bestämmelser om disciplinära åtgärder återfinns i 5 kap. Skollagen (se https://lagen.nu/2010:800#K5 ) och gäller för både skolor inom det offentliga skolväsendet och för fristående skolor. De ska inte användas för att straffa eleverna utan tanken är att de ska leda till ett ändrat beteende så att arbetssituationen blir bättre för eleven och alla andra på skolan.

I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan får en lärare visa ut en elev från undervisningslokalen för högst resten av en lektion, om eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt, och eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren. Endast rektorn kan i vissa fall stänga av en elev, dvs. det är inte en befogenet en lärare har. Alltså har inte din lärare rätt att kasta ut dig från en hel kurs.

I första hand bör du vända dig till rektorn gällande lärarens åtgärder. I andra hand kan du vända sig till huvudmannen, det vill säga kommunen om det är en kommunal skola eller styrelsen om det är en fristående skola. I sista hand kan du vända sig till Skolinspektionen med en anmälan.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare