FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/06/2022

Bedriva detaljhandel med alkohol i ett annat land

Hej jag har en butik som säljer hälso/elektronik/ produkter i sortimentet jag har ligger inom EU. Och dom erbjuder alkohol i sortiment om man vill. Kul tänker jag. Då tittar jag i alkohollagen då står det så här. aktören inte vara etablerad på den svenska marknaden om de säljer varor till privatpersoner. I sådant fall betraktas det som detaljhandel. Det är enbart Systembolaget som får bedriva detaljhandel. Innebär det här att min butik inte får sälja alkohol i sortimentet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag är lite osäker på om jag helt förstår din fråga, men jag ska försöka besvara den så gott jag kan. Precis som du skriver så är Systembolaget den enda aktören som får bedriva detaljhandel med alkohol i Sverige, vilket framgår av 5 kap. 2 § alkohollagen. Detta innebär alltså att du inte får driva en butik i Sverige som säljer alkohol.

Om butiken som har alkohol i sortimentet ligger i ett annat land är det emellertid det landets lagar som blir aktuella. Med ”aktören” som du refererar till menas företaget och inte personen bakom företaget. Med andra ord, bara för att du är svensk innebär det inte att din butik som ligger i ett annat land påverkas någonting av Sveriges alkohollagstiftning. Det är således inget hinder för att din butik ska få sälja alkohol, utan det är lagarna i landet butiken ligger i som avgör huruvida butiken för bedriva detaljhandel med alkohol.

Har jag missförstått din fråga får du gärna höra av dig igen med ännu mer information så ska jag eller någon av mina kollegor försöka ge dig ett tydligare svar!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare